DŹWIĘKI EMOCJI
Wystarczy jeden dźwięk i dziesiąta część sekundy, żeby mózg rozpoznał emocje – stwierdzili kanadyjscy naukowcy.Dźwięki okazują są być najbardziej pierwotnym ale i najszybszym sposobem przekazania emocji. Muzyka poprzez swoją złożoność może przekazać niesamowicie duży ładunek emocjonalny, wprowadzić nas w miły nastrój, wywołać niepokój, smutek lub euforię. Fenomen koncertów, czyli muzyki na żywo, polega na oddziaływaniu na nasze zmysły poprzez połączenie dźwięku, światła i energii łączącej muzyków ze sobą oraz publicznością.
Zafascynowany atmosferą koncertów poszukiwałem takich momentów w których emocje muzyków osiągają punkt kulminacyjny, kiedy wydaje się że muzycy osiągają najwyższy stan uniesienia i braku kontroli nad własnymi emocjami. Aby uchwycić te ulotne momenty nie mogłem być jedynie obserwatorem ale musiałem dać się wciągnąć w tą emocjonalną grę, we współprzeżywanie pozwalające mi na przewidywanie i utrwalenie momentów decydujących.
Wstęp do wystawy Zdzisława Słomy Słomskiego:
Przed napisaniem wstępu do wystawy Tomasza GRZYBA pt. „DŹWIĘKI EMOCJI” miałem w głowie mętlik. Pomysły, jakie mi przychodziły, nie dawały gwarancji, aby było można całą wielowątkową treść tego wstępu zawrzeć w formie zwięzłego tekstu. A przecież te fotografie, inspirują do napisania o wielu aspektach związanych z ich powstaniem i była by szkoda pominąć choć jeden z nich.
Czy nie występują tu takie kwestie jak:
- emocje ludzi związanych z muzyką,
- uchwycenie w portretach momentu decydującego, a raczej momentu o największym ładunku emocjonalnym, który wyraża kwintesencję danej chwili,
- poszukiwanie w momentach najwyższego uniesienia emocjonalnego, prawdy o człowieku i jego wrażliwości,
- emocje Autora podczas „polowania” na emocje portretowanych muzyków, niekoniecznie jako reakcja na muzykę, a raczej jako reakcja na emocje ludzi.
Tylko czy będzie ktoś chciał o tym czytać…?
Mam więc propozycję inną. Zróbmy to tak… Otwieram podręczną bibliotekę i zacytuję z niej wypowiedzi kilku naprawdę dobrych fotografów. Zacznę jednak od tytułu. On także będzie cytatem, a właściwie połączeniem dwóch cytatów, zestawionych na potrzeby tego tekstu. Mam nadzieję, że ich autorzy mi wybaczą.
„Między skórą a koszulą – wyrażanie wrażeń”!
fotografie Tomasza Grzyba
Zaczyna się nieźle… więc kontynuuję… Oto te cytaty:
Najtrudniejszą rzeczą w fotografii jest portret. Musisz wejść z aparatem między skórę a koszulę fotografowanej osoby. Henri Cartier-Bresson
Myśl o zdjęciu zawsze przed jego zrobieniem i po. Nigdy w trakcie. Sekretem jest czas. Nie musisz działać szybko. Fotografowany model musi zapomnieć o tobie, a gdy już to się stanie, musisz działać bardzo szybko. Henri Cartier-Bresson
Fotografować to znaczy wstrzymać oddech, uruchamiając wszystkie nasze zdolności w obliczu ulotnej rzeczywistości. Henri Cartier-Bresson
Fotografia nie jest związana z patrzeniem, lecz z czuciem. Jeżeli nie czujesz nic w tym, na co patrzysz, nigdy nie uda ci się sprawić, aby ludzie patrząc na twoje zdjęcia, cokolwiek odczuwali. Don McCullin
Zdjęcie to wyrażanie wrażeń. Jeżeli piękno nie będzie istnieć w nas samych, to jak w ogóle będziemy mogli je zauważyć? Ernst Haas
Fotografia jest nie tylko odbitką na papierze światłoczułym, jest także zwierciadłem świata, czasem krzywym, kiedy indziej wiernym, jest przedłużeniem w czasie ulotnego spojrzenia oka, jest narzędziem urabiania umysłów. Urszula Czartoryska
Jeśli potrafisz poczuć zapach ulicy patrząc na zdjęcie to masz do czynienia z fotografią uliczną. Bruce Gilden
Myślę, że fotografie powinny prowokować i nie pokazywać tego, co jest już znane. Nie wymaga ani wielkiej siły ani magii odtworzenie czyjejś twarzy na zdjęciu. Magią jest postrzeganie ludzi w zupełnie nowy sposób. Duane Michals
Jest jedna rzecz, którą musi posiadać każda fotografia – ludzki wymiar. Ten rodzaj fotografii to realizm, jednakże realizm to nie wszystko. Musi jeszcze temu towarzyszyć wizja i dopiero połączenie tych dwóch cech tworzy dobre zdjęcie. Trudno jest określić cienką linię, gdzie kończy się materia, a zaczyna umysł. Robert Frank
W doskonałej fotografii chodzi o głębię uczucia, nie o głębię ostrości. Peter Adams
Fotografia to narzędzie pozwalające dawać sobie radę ze sprawami, które wszyscy znają, nie zwracają jednak na nie uwagi. Moje zdjęcia mają przedstawić coś, czego nie dostrzegacie. Emmet Gowin
Fotografia nie ma zasad. To nie sport. Ważny jest efekt, a nie sposób, w jaki został osiągnięty. Bill Brandt
Wybierz temat i pracuj nad nim do wyczerpania… Musi to być coś, co naprawdę kochasz lub wyjątkowo nienawidzisz. Dorothea Lange
Patrz oczyma, fotografuj sercem. David duChemin
Jeśli twoje zdjęcie jest niewystarczająco dobre, prawdopodobnie byłeś zbyt blisko… Philip Jones Griffiths
Czyż te zacytowane zdania nie można odnieść w pełni do fotografii zaprezentowanych przez Tomasza Grzyba? Odpowiedź na to retoryczne pytanie zostawiam Państwu.
Zdzisław Słoma Słomski
Radom, z 24 na 25 sierpnia 2016 r.